
Az első igazi McLaren autó az M1, egy Oldsmobile motorral ellátott CanAm sportautó volt. Az M1-esekkel 1964-ben versenyeztek először, és a Trojan cég gyártotta le őket. 1965-ben McLaren szerződtette Robin Herd tervezőt, aki az első együléses versenyautóját még a Firestone gumigyártó cégnek építette tesztelési célokra. [...] Az Oldsmobile V8-as motorral felszerelt autó Formula 1-es verziója 1966-ban már Ford, illetve Serenissima motorokkal futott. Nem volt igazán sikeres.
McLaren ezután a Ford sportautó programjához csatlakozott, de megépítette az együléses M3-ast is, amely hegyiversenyeken és a Formula Libre sorozatban indult. Később ez az autó kameráskocsi lett a – James Garner főszereplésével forgatott – Grand Prix című mozifilm felvételénél.
McLaren első sikerét a CanAm sorozatban aratta 1966-ban, amikor az M6A-ossal ő és Denny Hulme az évad hat futamából az első ötöt megnyerték, és a pontverseny első két helyén végeztek. Abban az évben a gyár megépítette az M4A-t is, amelyből egyet McLaren vezetett, egy másikat pedig John Coombs csapatában Piers Courage. Az autó B verzióját a Formula 1-ben használták BRM motorral, az új M5A-ösbe pedig már a BRM V12 motort építették.
A Cosworth DFV motorok érkezésékor Herd 1968-ban új autót tervezett, a McLaren M7-est. Ezzel McLaren és Hulme állt rajthoz az év során, és megnyerték a Bajnokok Futamát (McLaren), a Belga Nagydíjat (McLaren), az International Trophy-t (Hulme), az Olasz (Hulme) és a Kanadai Nagydíjat (Hulme). A páros – hatból ismét öt futamot nyerve – a CanAm-ben is folytatta sorozatát.
Az 1969-ben a Formula 1-ben indított M7-esnek különböző változatai is készültek: az M7B-t használat után eladták Colin Crabbe csapatának (ahol Vic Elford vezette az autót); az M7C-t az év nagy részében McLaren használta. A csapat bemutatta a négykerékhajtású M9A-t, amellyel Derek Bell indult a Brit Nagydíjon. Az M10A pedig egy Formula 5000-es autó volt.
1970-ben a csapat tervei szerint az M16-ossal indulni akartak az IndyCar szériában, míg az M14A-val a Formula 1-ben, egy felújított M10-essel a Formula 5000-ben, a szintén felújított M8-asokkal pedig a CanAm-ben. Júniusban McLaren – ezen autók egyikének tesztelése közben, Goodwoodban – életét vesztette; nem sokkal azután, hogy Hulme súlyos égési sérüléseket szenvedett kezein egy IndyCar autó tesztelésekor.
A csapat irányítását Teddy Mayer vette át, és – a ritmusból nem kiesve – a Gordon Coppuck által tervezett M16 IndyCarral, Ralph Bellamy M19-es Formula 1-es autójával, valamint a felújított CanAm és F5000 autókkal továbbra is sikereket könyvelhettek el. Hulme megnyerte a CanAm sorozatot, John Cannon a F5000-et, bár a Formula 1-ben és az IndyCarban azonban nem született győzelem.
1972-ben Hulme és Peter Revson vezette a Yardley által szponzorált M19-eseket. (Hulme megnyerte a Dél-Afrikai Köztársaság Nagydíját.) A páros indult a CanAm-ben is, ahol Revson nyerte a bajnoki címet; David Hobbs eközben a F5000-ben diadalmaskodott. Az IndyCarban egy felújított M16-os Mark Donohue vezetésével, a Penske csapat színeiben aratott győzelmeket. A csapat emellett még a Formula 2-ben is indított egy autót az új csillag, Jody Scheckter vezetésével.
Csak ezután történt, hogy Coppuck megtervezte az M23-ast, amellyel a McLaren csapat újra győztes lehetett a Formula 1-ben; Hulme nyert Svédországban, Revson pedig Nagy-Britanniában és Kanadában. A páros a CanAm szériában azonban végül kikapott a Penske csapat Porsche 917-eseitől. Az IndyCar-ban viszont siker sikert követett: Donohue megnyerte az Indianapolis 500-at, Gary Bettenhausen és Roger McCluskey pedig további győzelmeket szerzett.
1974-ben a Formula 1-es csapata két részre szakadt, mivel Mayer visszatért a McLaren USA-tól, hogy a Emerson Fittipaldival és Hulme-mel induló F1 Marlboro Texaco csapatot vezesse, míg Phil Kerr a Yardley McLarent irányította tovább Mike Hailwooddal az autóban. (Hailwoodot egy balesete után Hobbs, majd Jochen Mass helyettesítette.) Abban az évben Fittipaldi megszerezte a csapat első világbajnoki címét, míg Amerikában McCluskey az USAC (Egyesült Államok Automobil Klubja? IndyCar?) díját szerezte meg.
Az évad végén Hulme, aki évekig a csapat középpontjában állt, visszavonult a versenyzéstől, a helyét pedig a következő évre Mass vette át. Fittipaldi Niki Laudával csatázott világbajnoki címért, és két futamot nyert; míg Massa a baleseteiről híres Spanyol Nagydíjon aratott győzelmet. A Ferrari egyértelműen jobb volt náluk, és az év végén Fittipaldi bejelentette, hogy csatlakozik testvéréhez a Coparsucar csapatnál. A McLaren James Huntot szerződtette helyére, aki az áttervezett M23-assal megnyerte az 1976-os világbajnokságot. Ugyanabban az évben Johnny Rutherford első lett az Indianapolis 500-on, és éppen csak lemaradt az USAC bajnoki címről.
Mass helyére 1978-ban a franciák fiatal reménysége, Patrick Tambay került, de az M26-os nem volt versenyképes, a csapat pedig kénytelen volt megelégedni az amerikai sikerekkel, bár a tengeren túl Rutherford mindössze két győzelmet aratott.
Az 1979-es év hasonlóan alakult: az M28-as szintén kudarc volt és sem Tambay, sem a frissen igazolt John Watson nem tudott eredményeket felmutatni. Az új fejlesztés, az M29-es alig volt valamivel jobb, ezért az év végén a csapat úgy döntött, felhagy az IndyCarral és kizárólag a Formula 1-re koncentrál.
1980-ban az M29-esek új verzióival indultak, az utolsó pillanatokban tervezett M30-as csak az évad közepén tudott bemutatkozni. Watson mellé Alain Prost érkezett, de a csapat nem tudott előrelépni. Szeptemberben a Marlboro közreműködésével egyesült a régi McLaren csapat és Ron Dennis Marlboro színekben versenyző Formula 2-es istállója, a Project Four Racing. Dennis – Mayer mellett – társigazagatója lett az új McLaren International csapatnak. Coppuck közben átment a March-hoz, így John Barnard lett a technikai igazgató. Az év végén Prost felbontotta szerződését, hogy csatlakozhasson a Renault Sport csapathoz, és amíg Barnard megtervezte az MP4/1-est (az első karbonszálas Formula 1-es autót), Dennis szerződtette Watson mellé a Marlboro támogatását élvező Andrea de Cesarist.
Az MP4/1-essel Watson megnyerte a Brit Nagydíjat, de Desaris azonban balesetek sorozatát szenvedte el. Az év végén Dennis meggyőzte a már visszavonult, kétszeres világbajnok Laudát, hogy térjen vissza a versenyzéshez, így 1982-ben ő lett Watson csapattársa. Az MP4/1 továbbfejlesztett, "B" változatával Lauda nyert Long Beachen (USA GP #1), és Brands Hatchben (Brit GP), Watson pedig Zolderben (Belga GP) és Detroitban (USA GP #2) győzött. Watson második lett a világbajnokságban, a McLaren csapat pedig a konstruktőri versenyben végzett a második helyen. Az év végén Mayer és Tyler Alexander(?) elhagyta az istállót.
Dennis ezután meggyőzte Mansoiur Ojjeh-et (TAG csoport), hogy pénzeljen egy Porsche által épített turbó motort. Lauda és Watson az 1983-as évet még Ford motorral kezdte, amellyel Watson nyert Long Beachen. A turbó motorok majd csak ősszel érkeztek meg, de nem voltak megbízhatóak.
A következő télen a csapathoz visszatérő Prost kedvéért Dennis megvált Watsontól; Barnard pedig tovább fejlesztett, elkészítette az MP4/2-est. Az 1984-es év hatalmas sikert hozott: Lauda és Prost a világbajnoki címért küzdve összesen tizenkét győzelmet aratott. Végül mindössze fél pont előnnyel az osztrák lett a bajnok. Ez volt a legmeggyőzőbb teljesítmény az autósport addigi történelmében. Év végén Mansour Ojjeh 60%-os részesedést vásárolt a csapatban, míg a maradék 40% Dennis tulajdonába került.
Az 1985-ös bajnoki cím Prosthoz vándorolt, a csapat pedig második konstruktőri címét szerezte meg, de az év végén Lauda végleg visszavonult. Helyére 1986-ban Keke Rosberg érkezett, de amíg Prost megnyerte második világbajnoki címét, Rosberg csak szenvedett, majd az év végén ő is visszavonult, hogy teret adjon Stefan Johanssonnak.
1987-ben Prostnak sikerült ugyan győzelmeket aratni, de az autó egyre kevésbé versenyképes. Az év végén Barnard a Ferrarihoz távozott.


Az 1988-as évadra a McLaren a Hondával társult, az autókban pedig Prost és Ayrton Senna ült. A bajnoki címet Senna nyerte nyolc győzelemmel, Prost héttel a második helyen végzett. A csapatnak csak azért nem sikerült az év összes futamát megnyernie, mert Monzában, néhány körrel a cél előtt Senna összeütközött Jean-Louis Schlesser Williamsével.
1989-ben a szívómotorokhoz visszatérve csekély változás mutatkozott, az új Honda V10-es motorral Senna hat győzelmet aratott. Prost ugyan csak négyszer győzött, de a Sennával való emlékezetes szuzukai ütközés után ő lett a bajnok. Prost ezután átment a Ferrarihoz, Senna mellé pedig Gerhard Berger érkezett. 1990-ben Senna hat futamot nyert és ezzel magának a második, a csapatnak pedig sorozatban a harmadik világbajnoki címet.
1991-ben a Honda bemutatta az új, RA112E V12 motorját, a McLaren pedig a Neil Oatley által tervezett MP4/6-ost. Senna és Berger maradtak a versenyülésekben, és nyolc győzelmet szereztek: Senna ebből hetet és egy újabb bajnoki címet, a McLaren pedig a Williams felé kerekedett a konstruktőri versenyben.
1992-ben Senna és Berger együtt folytatták, de a verseny már szorosabb volt: Sennának csak Monacóban, Magyarországon és Olaszországban sikerült nyerni, míg Berger Kanadában és Ausztriában volt a legjobb. Senna a pontversenyben negyedikként fejezte be az évet, a csapat pedig második lett a konstruktőrök között. Az év végével a Honda bejelentette távozását a Formula 1-ből.
Dennis még szeptemberben, Monzában bejelentette, hogy a következő évre Michael Andrettit szerződtette Senna csapattársául. Berger úgy döntött, 1993-ra visszatér a Ferrarihoz, hogy Barnarddal dolgozhasson.
1992 novemberében Dennis aláírt egy motorszállítási egyezményt a Forddal, mivel a Ligier csapat Renault V10-es támogatását nem tudta megszerezni. A Ford HB motorokat a TAG Electronics rendszerével építették be. Andretti 1992 decemberében, Barcelonában tesztelt először, még Honda motorral.
1993. február 15-én a csapat bemutatta Wokingban az MP4/8-ast, és a három fős csapatot: Senna, Andretti és Mika Hakkinen. Hakkinen végezte a tesztek javát, de mindössze három futamon állt rajthoz az év végén, amikor Andrettit elküldték. A csomag a vártnál versenyképesebb volt, köszönhetően a hatásos aktív felfüggesztési rendszernek és Sennának. A brazil öt futamot nyert az év során, majd a Williamshez igazolt.
A McLaren előbb a Chryslerrel próbált megegyezni a Lamborghini V12-es motorokról, majd az utolsó pillanatban négyéves szerződést kötöttek a Peugeut-val. 1994-ben Hakkinen és Martin Brundle vezették az autókat, de az eredmények nagyon soványkák voltak, így Dennis az év végén szerződést bontott a franciákkal és a Mercedes-Benzzel egyezett meg.
Mindezalatt a McLaren, F1-es utcai autójuk versenyváltozatával újra megjelent a sportautók között is. A program sikeres volt; a GT sorozatban meghatározó erőt képviseltek és 1995-ben első próbálkozásra – Yannick Dalmas, JJ Lehto és Masanori Sekiya vezetésével – megnyerték a le mans-i 24 órás futamot.
De a Formula 1-es program nem alakult ilyen sikeresen. Az év azzal a rémes közjátékkal kezdődött, hogy Nigel Mansellnek, a korábbi világbajnoknak el kellett halasztania a csapatnál való bemutatkozását, mert nem fért bele az MP4/10B-be. Azután viszont nagyon kiábrándító teljesítményt mutatott, és Mark Blundell került a helyére. Az év utolsó futamán, Adelaide-ben Hakkinen hatalmasat bukott és koponyatörést szenvedett.
Az 1996-os évadban Hakkinen mellé David Coulthard érkezett, de az eredmények nagyon rosszak voltak, az év végén pedig 23-évnyi kapcsolat után a Marlboro is távozott. Dennis azzal vágott vissza, hogy West cigarettamárkával kötött főszponzori szerződést, és 1997-ben már a Mercedes-Benz ezüst színében álltak rajthoz. A csapat tovább szenvedett, de az év végén Jerezben Hakkinen győzni tudott, mivel a két élmenő (Jacques Villeneuve és Michael Schumacher) ütközése utáni Coulthard átengedte neki az elsőséget.
1998 elején Coulthard egy újabb győzelmet engedett át Hakkinennek Ausztráliában, de ezután kettőjük közül a finn lett a versenyképesebb és megnyerte az 1998-as és az 1999-es világbajnoki címet is. (A csapat 1998-ban konstruktőri címet nyert, de 1999-ben már alul maradt a Ferrarival szemben.)
1999 közepén jelentették be, hogy a Daimler Chrysler AG 40%-os részesedést vásárolt a csapatban – 30%-ot Ojjeh-től és 10%-ot Dennistől. A megegyezés mögött az új Mercedes-Benz SLR utcai autó tervei álltak, amelyet 2003-ban terveztek gyártani kezdeni.
A csapat 2000-ben és 2001-ben is szenvedett a Ferrarival szembeni harcban, amelynek a végén Hakkinen vissza is vonult; a helyére Kimi Räikkönen került. 2002-ben azonban továbbra is messze elmaradtak a Ferrari mögött. 2002 közepén Mike Coughlant tették meg főtervezőnek, remélve, hogy meghozza az áttörést a Ferrari elleni küzdelemben...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése