2009. február 1., vasárnap

Stefan Bellof





Bellof 1984-ben érkezett a Forma-1-be, ugyanakkor, mint Ayrton Senna. És sokak szerint legalább akkora tehetség is volt! Természetesen a gyenge Tyrrellben ezt nehéz volt bizonyítania - azonban néha mégis kínálkozott rá alkalom, hogy megvillantson valamit brilliáns képességeiből. Forma-1-es pályafutása csúcsa minden bizonnyal az a bizonyos esőáztatta 1984-es Monacói Nagydíj volt, amely után minden és mindenki Sennáról szólt. Arról hogyan vágta át magát a mezőnyön a vizes pályán és hogyan mentette meg Alain Prost számára a futamgyőzelmet a versenyigazgató, Jacky Ickx azáltal, hogy idő előtt leintette a versenyt. Mert senkinek sincs kétsége afelől, hogy Senna Prostot is beérte volna - olyan tempóban jött fel.

A helyzet azonban az, hogy Senna dicsérete mellett, legalább ennyi dicséretet és elismerést kellene adnunk Stefan Bellofnak is! A német fiú az utolsó - huszadik - helyről indult a Senna Tolemanjénél is gyengébb Tyrelljével. A verseny leintésének pillanatában pedig már harmadik volt! Azaz sokkal többet jött előre, mint a 13. rajtkockából induló Senna és bizony a verseny végén gyorsabb is volt a brazilnál a vizes pályán! Álljanak itt az utolsó négy kör adatai:

28. kör
Bellof 1:55.080
Senna 1:56.628
Prost 2:00.193

29. kör
Bellof 1:54.978
Senna 1.56.666
Prost 1:59.436

30. kör
Bellof 1:58.949
Senna 1:59.008
Prost 2:02.598

31. kör
Bellof 1:59.219
Senna 1:59.433
Prost 2:03.766

Ne feledjük: mindezt egy gyengébb autóban! Belloftól sajnos utólag elvették ezt a remek harmadik helyet, amikor októberben csaláson kapták a Tyrrellt és az egész csapatot kizárták az 1984-es világbajnokságból. Stefan teljesítményének értékéből azonban ez semmit sem von le, s főként nem abból a tényből, hogy szenzációs tehetséget mutatott.

Ken Tyrrell: "100 lóerővel kevesebbünk volt, mint az összes többi autónak. Ezért volt Stefan teljesítménye olyan fantasztikus. A legszívesebben az 1984-es esős Monacói Nagydíjra emlékszem. Monaco egy olyan pálya, ahol az előzés meglehetősen nehéz. Zuhogó esőben pedig a felcsapódó víz miatt szinte lehetetlen. Ennek ellenére Stefan úgy vágta magát keresztül a mezőnyön, mintha az ellenfelei parkoltak volna. Gyors tempóban dolgozta le a hátrányát a vezető Prosttal és a második helyen autózó Sennával szemben. Aztán megszakították a versenyt. Szerintem teljes mértékben ok nélkül, hiszen az eső ekkor már csendesedett. Mi történt volna? Senna megelőzte volna Prostot és Stefan a maga részéről utolérte volna Sennát."

Mielőtt még bárki legyintene egyet azzal, hogy "vak tyúk is talál szemet, véletlenül is kijöhet a lépés egy-egy versenyen", fussunk végig Bellof a Forma-1-et megelőző pályafutásán!
Már 23 éves volt, amikor elkezdett autókkal versenyezni - addig, nem meglepő módon, ő is gokartozott: 1976-ban gokartban nemzetközi bajnok volt, 1980-ban pedig német bajnok. Ennek ellenére bátyját, Georgot ekkor még nagyobb tehetségnek tartották - de nem sokáig.

Stefan 1979-ben futotta első két Forma-Ford versenyét, amelyeken 2. (Hockenheim), illetve 1. (Nürburgring) helyet szerzett. 1980-ban megnyerte a Forma-Ford 1600 Ricoh Camera Kupát, 1981-ben pedig a Nemzetközi-Német Forma-Ford 1600 Kupát. Ugyanebben az évben részt vesz a német Forma-3 versenyein is és már harmadik futamán győztesként száll ki az autóból! Noha a szezon első két futamán nem vett részt az utolsó versenyen mégis harcban volt a bajnoki címért - olyannyira, hogy a futam előtt vezetett a pontversenyben! Az első kanyarban azonban szertefoszlottak Stefan reményei, amikor nemtelen egyszerűséggel belészállt Jochen Dauer. Dauer a verseny során később Stefan csapattársa ellen is eljátszotta a Rambót, s a dolog ekkor kezdett el gyanússá válni. Ez a gyanú azóta is él: a feltételezések szerint Dauert lefizette Bellof egyik riválisa, hogy tegye ki Stefant a versenyből. Dauer később valószínűleg azért rohant bele Stefan csapattársába is, mert azt hitte az első akció nem volt "sikeres" és Stefan visszaállt...

A következő évben Bellof rögtön megnyerte élete első két Forma-2-es versenyét. A harmadik versenyen kiesett, a negyediken a régi Nürburgringen pedig a második helyen hajtott Thierry Boutsen mögött, amikor defektet kapott és emiatt másfél percet vesztett el a boxban. Azonban nem adta fel és végül még meg tudta szerezni az ötödik helyet! A szenzáció azonban leginkább az volt, hogy leggyorsabb köre mindössze egy tizedmásodperccel maradt el a Forma-1-es pályacsúcstól, amelyet Clay Regazzoni állított fel egy Ferrarival!

Valóban. Ami Schumachernek Spa, az Bellofnak a régi Nürburgring. Akik látták Bellofot ott versenyezni állítják, hogy nem uralta soha egyetlen másik autóversenyző sem azt a pályát annyira, mint Bellof - bármilyen autóban.
A szezon hátralévő része azonban nem sikerült Stefan számára olyan jól, mint az eleje, így végül "csak" negyedik lett a Forma-2-es bajnokságban.

1983-ban megoszlott a figyelme a Forma-2 és a C-csoportos sporautó bajnokság között - talán ennek volt köszönhető, hogy csak nyolcadik lett a F2-ben. Ennek ellenére az év végén tesztelési lehetőséget kapott a Forma-1-es McLaren csapattól, ahol jó benyomást tett, ezt követően aztán mégis a Tyrrelltől kapott versenyzési lehetőséget. A Forma-1 mellett még 1984-ben is résztvevője volt a hosszúpályás világbajnokságnak - amelyet végül meg is nyert - és a DRM bajnokságnak. A nürburgringi 1000 km-es versenyen Derek Bellel az oldalán diadalmaskodott egy Porsche 956-ossal. Ugyanezen a versenyen és szintén egy Porsche 956-osban a nyolcadik helyen látjuk Ayrton Senna nevét...

A Tyrrell számára szégyenteljes módon kizárással végződő 1984-es szezon után még kilenc Forma-1-es futamra maradt Bellofnak ideje 1985-ben. Ezalatt négy pontot szerzett - legjobb helyezése egy negyedik pozíció volt Detroitban. Közben tovább folytatta a sportautózást és egy ilyen futam lett a végzete.

Spa-ban járunk egy hosszútávú sportautó versenyen 1985. szeptember 1-jén. Bellof Thierry Boutsennel párban a Brun-csapat Porsche 956-osában ül és komolyan harcban van a győzelemért a Jochen Mass/Jacky Ickx, valamint a Hans-Joachim Stuck/Derek Bell párosok gyári Porschéi ellen.

Egy alkalommal Bellof és Ickx csaknem egyszerre érkeznek a boxba, ám Ickx körülbelül öt másodpreccel hamarabb hagyja el a boxutcát. Bellof azonban gyorsabb és nagyon hamar utoléri. Stefannak sosem kellett a szomszédba mennie egy kis vagányságért és most is azonnal elkezdi támadni Ickx-et. A belga minden eszközzel megpróbálja blokkolni Bellof előzési kísérletét: a La Source-kanyarból az Eau Rouge irányába haladva Ickx egy kicsit jobbra mozdul. Bellof ekkor lecsap és bebújik mellé. Az Eau Rouge-ban próbál előzni! A hírhedt és rettegett Eau Rouge-ban, amelyről Alain Prost azt mondta, hogy ott válik el ki férfi és ki kisfiú!! És Bellof előzni próbál itt! Őrület! Bellof és Ickx autója összeér és mindkettő kivágódik a kanyarból. Ickx-nek szerencséje van, hogy autója háttal vágódik a gumifalba, Bellof azonban frontálisan ütközik neki annak - ráadásul olyan helyen, ahol mindössze harminc centiméter választja el a kordont egy tribün betonfalától. Bellofnak esélye sincs...

Ilyen brutális módon ért véget egy rendkívül ígéretes pályafutás. Ha Bellof nem hal meg, akkor alapvetően másként alakulhatott volna a Forma-1 következő egy évtizede, hiszen Alain Prost mellett Sennának valószínűleg egy másik nagy - és sokak szerint hasonló szinten lévő - ellenféllel is számolnia kellett volna Bellof személyében (feltéve persze, hogy versenyképes autót kap maga alá ő is). Németországnak pedig talán nem kellett volna 1994-ig várni első Forma-1-es világbajnokára...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése